ويژگي هاي نقاشي كودكان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 8
:: بازدید ماه : 20
:: بازدید سال : 91
:: بازدید کلی : 5809

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

ويژگي هاي نقاشي كودكان
سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت 8:32 | بازدید : 91 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

1- هم پوشاني : قرار دادن لايه هاي تصويري برروي يكديگر . درپديده ي هم پوشاني ، كودك چهار چوب ديوار شده ي خانه را به گونه اي نقاشي مي كند كه لايه هاي پشت آن نيز ديده مي شود. نشان دادن آدم ها ، ميزها، پرده ها و وسايل گوناگون از پشت ديوار خانه از ويژگي نگاه هاي كودكانه است وبسياري ازتصويرگران كتاب هاي كودكان به شكلي اغراق آميز درآثارشان از آن بهره گرفته اند . هم پوشاني به گونه اي است كه انگار همه چيز، براثر تابه هاي اشعه ي ايكس به لايه هاي شفاف تبديل شده است . درخت ها و گل ها از پشت دامن مادربزرگ ديده مي شود و كودكي كه درون شكم مادراست ، برروي خواهرش لبخند مي زند . اين ويژگي را در تابلوي دهكده ي من اثر مارك شاگال مي توان ديد ، به گونه اي كه بر زمينه ي سرگاو در اين تابلو گوشه هايي از زندگي روستايي ديده مي شود .

2- واژگونيگي (تعليق ): واژگونيگي پديده ها در زمينه ي تصوير . كودكان براي نشان دادن آدم ها در اطراف يك ميز يا سفره ي غذا معمولا پديده ي ژرفانمايي ( پرسپكتيو ) را حذف مي كنند و آن راطوري نقاشي مي كنند كه تنها نماي روبه روي آدم ها شكلي واقعي دارد و كساني كه دركناره هاي چپ يا راست تصويرقرار دارند ، انگار همراه صندلي هايشان برروي زمين خوابيده اند . قرار گرفتن آدم ها برفراز خانه ها و شناور بودن آن ها در اطراف يك ديگر ، گوياي اين است كه كودك ، عناصر ديده شده را بدون توجه به تركيب بندي طبيعي آن ها نقاشي مي كند .عنصرواژگونگي و تعليق درنقاشي هاي سوررئاليستس شاگال ، سبب شده تا مثلا در تابلوي عاشق و معشوق برفراز شهر ، انسان ها و اشياء به پرواز درآيند . اين ويژگي كه از آن بااصطلاح شاگاليته نيز ياد مي شود ، در آثارنقاشان و تصويرگران آبستره بسيار ديده مي شود . حذف نيروي جاذبه ي زمين و شناور شدن پديده ها در نقاشي كودكان به گونه اي است كه گاهي نقاشي آن ها از هرسمت كه ديده شود ، مفهوم خود را حفظ مي كند . يكي از تصويرهاي كتاب تسيل التعليم طوري تصوير شده كه انگار مكتب خانه دار برروي يك صندلي نشسته و كودكاني كه در سمت چپ تصوير قرار دارند، پشت نيمكت به كف زمين تكيه داده اند .

3- خام دستي درطراحي و استفاده از رنگ هاي تند و خالص : هرچندكودكن به دليل ناآشنايي با اصول طراحي ، از خطوط كج و كوله و بدون تناسب استفاده مي كنند اما اين روش در كارنقاشان و تصويرگران حرفه اي ، وسيله اي براي بيان نيمه انتزاعي و كودكانه ي آثارشان است . لرزش خط ها و جلوه ي بي تناسب پديده ها روشي است كه در تصويرگران نيمه انتزاعي بسيار استفاده مي شود و نياز به مهارت كافي دارد تا زيبايي شناسي آن حفظ شود . استفاده ازرنگ هاي خالص وغيرتركيبي كه ويژگي اصلي نقاشان فوويست ( گونه اي درسبك امپرسيونيسم ) به شمار مي رود ، علاقه مندي كودكان را به رنگ هاي شفاف و درخشش آن ها نشان مي دهد .

4- حذف ژرفانمايي ( پرسپكتيو) : كنارگذاشتن تناسب و ديگر قواعد مرسوم در نقاشي كودكان در تشخيص اندازه ي ظاهري پديده ها در نماي دوريا نزديك آن تجربه اي ندارند و فرايند ژرفانمايي كه نياز به فراگيري دارد، تقريبا در سن نوجواني قابل درك است . در نقاشي هاي كودكان ، اشياي دور و نزديك به يك نسبت نشان داده مي شوند . اين پديده در نقاشي انسان هاي نخستين و نيز نقاشي هاي كلاسيك ، از جمله آثار دوران نگارگري ، ديده مي شود . استفاده از تناسب ، تركيب بندي ، تقارن ، تعادل و مواردي مانند آن بعدها در اثر آموزش ، درنقاشي هاي كودكان و بيشتر نوجوانان به وجود مي آيد .

5- جسارت ، آزادي عمل و خلاصگي : جسارت و آزادگي بي مرز كودكان در هنگام كار سبب مي شود كه آنان اغلب بدون طرح اوليه و گاه بدون توجه به درست يانادرست بودن طرح ، مداد رنگي ها و قلم موهايشان را به سرعت برروي صفحه ي كار به حركت درآورند و بدون احتياط ، اسب ها ، درخت ها ، پرند ه ها و انسان ها را برروي كاغذ نقاشي كنند .آن چه سبب مي شود كه نوجوانان كم تر از كودكان به كشيدن نقاشي توجه نشان دهند ، گاه ترس آن ها از نادرست كشيدن است . حذف جزييات و سايه - روشن رنگ ها نيز برخاسته از كم تجربگي آن هاست .

6- انتزاع : خام دستي و ناآشنايي كودك با قواعد مرسوم در نقاشي ، گاه تصويرهايي مي آفريند كه براي ديگران قابل درك و معنا نيست اما براي كودكان نقاش ، باورپذير است . چنين نمودهايي ، نشانگر انتزاعي است كه فاصله ي ميان هنرمند و مخاطب را در درك پيام پديد مي آورد . اين پديده ، برخاسته از ويژگي انتزاع موجود در نقاشي مدرن است . پديده اي كه هنرمند انتزاع گرا، آگاهانه از آن بهره مي جويد . گرايش به انتزاع در ميان تصويرگران امروز بسيار گسترده است . لئونل ماسيل در تصويرگري كتاب بانوي پيري كه آدم مي خورد ، در نمايش ترس و ديگر حس هاي درون متن از ويژگي هاي نقاشي كودكان بهره گرفته است . كه وتاپاكوفسكا درآثار تصويري اش از ويژگي نقاشي كودكان در انتخاب فرم ها و رنگ آميزي هاي تند و شفاف بسيار استفاده كرده است . اين ويژگي در كتاب كرگدن قرمز، آشكار است .


144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: